Åsiktsinlägg

först och främst vill jag bara säga att alla djuraffärsägare icke ska ta åt sig, nänä! Jag nämner inga namn på affärerna, för vill inte göra det till ett "kränkande" inlägg, så hittar på något annat finurligt namn att kalla det, tihi.
jo, så här är det att många djuraffärer inte är engagerade i vad dom gör. visst, dom vet hur man får en kund på fall, men mer då? om sina produkter - inte mycket, livsfarliga leksaker - ingen aning om. ja, ni förstår grejen.
jag vet, har läst & hört om massa grejer på djuraffärer som är i stort sett livsfarliga för sina djur. och jag förstår inte, varför säljer dom sånna skitgrejer om sitt djurs liv står på spel? jag visste inte det först, så jag tänkte liksom inte på det. Men när jag fick höra om det, ajaj. inte de grejerna någe mer, absolut inte, strängt nej, även om mina djur älskar dom, så kan olyckan vara framme när som helst, så ackack.

Vadd -
Då snackar jag alltså om hamstervadd. Man brukar ha det i deras bon, för att de ska gosa in sig och burra ner sig. Ja, ni fattar. som ett täcke och en mysig säng på samma gång. You got it? Dem är LIVSFARLIGA! Fastnar hamstern i dom, får de panik och gör allt för att komma loss. Tänk er själva i den sitsen. Ni sitter fast i ett jäkla nät som ni verkligen inte kommer loss ur. Hur beter ni er då? jag tror inte ni bara sitter där och njuter av solen. Det gör såklart inte hamstrarna heller. Antingen drar de, så de tillslut kommer loss, med skadade ben, eller så (tro det eller ej) kan de faktiskt gnaga av sig benet för att de blir så oroliga, nervösa och rädda. Det låter helt sjukt, men det är faktiskt så.

Gallerbur - Tänker då på hamsterburar av galler, inte hundburar. De vet jag faktiskt inte så mycket om. Har inte läst mig in på det ämnet, utan just nu på hamstersaker eftersom jag hört så mycket om det.
Iallafall, gallerburar. Jajustja. Är buren bara gjord av galler eller har flera våningar med bara galler emellen finns det risk för att den klättrar upp och antingen ramlar ner eller att de fastnar emellan. Det kan inte vara skönt alltså. Tänk er in i den sitsen själva. Ramla ner på rygg från en hög höjd, eller få en stånd mellan benen. Hur låter det?

Hö/halm - Många har hö och halm som sovplats, men även som mat. Man tänker liksom, mm höö, det är ju som gräs för hamstern, det kan icke vara farligt. Men tänk ett steg längre --> Hur är "färskt" gräs? Jo, mjukt. och hö/halm? hårt och vasst. Precis, det kan faktistk bli så illa att får hamstern i sig det, skärs magen upp inifrån, eller så snörs stråna om tarmarna och magsäcken. låter inte så trevligt va? och vad händer då, joo. troligen överlever dom inte, och kan ni tänka er smärtan? I can't.

Ja, det var lite jag skulle berätta som ni kanske borde tänka på när ni har råttor/hamstrar/marsvin, ja vad vet jag? hoppas ni blivit lite klokare nu!
 NEJ TILL GALLERVÅNINGAR
SKULLE DU VILJA HA EN TRÅD ÅTDRAGEN RUNT MAGSÄCKEN?
KÄNNS DET BRA FÖR DIG OM NÅGON HUGGER AV DIN FOT UTAN BEDÖVNING?


Kommentarer
Anonym

Hej:) vi ska flytta till Nils arpis väg:)



Blogg: http://linaabjornemalm.blogg.se/
2012-02-21 @ 18:05:05
Linn

Tävlingssugen? Kika in i min blogg isf! Ha en fin dag! :)



Blogg: http://llagerskog.blogg.se/
2012-02-22 @ 08:38:31
Beatrice, mamma till skrutten Robin

Hej!



Nu är tävlingen i samarbete med Xenobia Design avslutad, kom in och se om du är den lyckliga vinnaren :)



Hoppas du har en härlig onsdag!

KRAM



Blogg: http://beabofink.blogg.se/
2012-02-22 @ 09:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0